„Dziewczynka tańcząca z wiatrem” Katarzyna Zychla [plan wydarzeń]

  • Wprowadzenie bohaterki – poznajemy dziewczynkę, wrażliwą, radosną, o bogatej wyobraźni.

  • Spotkanie z wiatrem – dziewczynka zauważa, jak wiatr porusza liście, trawę i jej sukienkę.

  • Pierwszy taniec – dziewczynka zaczyna bawić się podmuchami, wiruje i śmieje się.

  • Wiatr jako towarzysz – pojawia się motyw przyjaźni: dziewczynka traktuje wiatr jak żywą istotę.

  • Zabawy w naturze – bieganie po łące, kręcenie się w kółko, słuchanie szumu wiatru.

  • Rozmowa z wiatrem (symboliczna) – dziewczynka wyobraża sobie, że wiatr do niej mówi, zdradzając sekrety świata.

  • Chwile zamyślenia – bohaterka zastanawia się nad przemijaniem, zmianami i tym, że wiatr nigdy nie stoi w miejscu.

  • Konflikt wewnętrzny – dziewczynka czuje smutek, że wiatr jest wolny i nie da się go zatrzymać.

  • Zrozumienie lekcji – bohaterka odkrywa, że wiatr uczy ją odwagi i radości z chwili.

  • Ostatni taniec – dziewczynka tańczy z wiatrem jeszcze raz, tym razem świadomie, z wdzięcznością.

  • Zakończenie – dziewczynka dojrzewa emocjonalnie, rozumie, że piękno życia tkwi w jego ulotności i wolności.