„Huczek” Małgorzata Strzałkowska

  • Przykład rymowanki-łamańca językowego, w którym bawią się ze sobą podobnie brzmiące wyrazy.
  • Pojawia się gra słów:
    •  powtarzające się głoski „h”, „cz”, „ucz”, „uczek” tworzą rytm i humor.
  • Bohaterowie to postaci fantazyjne, trochę bajkowe, zestawione ze sobą dla zabawy brzmieniowej :
    • huczek,
    • wnuczek,
    • żuczek.
  • Zdarzenie:
    •  zabawa tłuczkiem kończy się przypadkowym „wypadkiem”,
    •  żuczek, i wnuczek zostają poturbowani.
  • Morał:
    • wiersz ma charakter żartobliwy,
    • niesie przesłanie, że nie należy bawić się niebezpiecznymi przedmiotami.
  • Styl :
    • dynamiczny,
    • rytmiczny,
    • łatwy do zapamiętania.


Hasał huczek z tłuczkiem wnuczka
i niechcący huknął żuczka.
– Ale heca… – wnuczek mruknął
i z hurkotem w hełm się stuknął.
Leży żuczek, leży wnuczek,
a pomiędzy nimi tłuczek.
Stąd dla huczka jest nauczka
by nie hasać z tłuczkiem wnuczka.