„Chrząszcz” Małgorzata Strzałkowska

  • Wiersz humorystycznie nawiązuje do słynnego utworu Jana Brzechwy „Chrząszcz”.
  • Stanowi przykład współczesnego łamańca językowego, czyli zabawnego tekstu, który sprawdza sprawność wymowy, dykcję i poczucie rytmu językowego.
  •  Nowy tytuł mógłby brzmieć:
    • „Chrząszcz po nowemu”,
    • „Czas na zmiany”.
  • Czytelnik znowu jest w Szczebrzeszynie.
  • Tym razem jednak bohater – chrząszcz – zrywa z tradycją: zamiast „brzmieć w trzcinie”, jak nakazuje legenda, postanawia się… tarzać.
  • Mówimy o łamańcu, ponieważ:
    • występuje w nim wiele trudnych do wymówienia zbitek spółgłoskowych, np.
      • chrząszcz,
      • Szczebrzeszyn,
      • trzcinie,
      • tarzanie,
      • wszczęli wrzask,
      • Szczebrzeszynianie.
    • powtarzające się sz–cz–rz–ś–ć utrudniają płynne czytanie,
    • rymy i rytm zmuszają do precyzyjnego akcentowania sylab, co wymaga dużej wprawy językowej,
    • tekst jest żartobliwy i rytmiczny, co zachęca do głośnego, teatralnego czytania.
  • Przypominamy:
    • łamańce językowe uczą poprawnej wymowy, dykcji, oddechu i artykulacji, ale też rozwijają poczucie humoru i miłość do języka.