W twórczości wielu artystów i literatów XX wieku pojawia się deformacja. Zabieg ten stosowali w kreowaniu obrazu rzeczywistości, chcąc pomagać odbiorcom w dotarciu do tego, co w psychice ludzkiej bywa głęboko ukryte i trudne do odczytania. Wielu twórców uznało konwencję realistyczną za niewystarczającą.
![]()
Twórcy poddawali też analizie relacje międzyludzkie, demaskując to co w nich niedoskonałe, trudne i bolesne. Pokazywali sztuczność zachowasń, dziwne zasady i nieużyteczne konwenanse. Stawiali innych przed dylematem czy należy je zmieniać, rozbijać, czy też ich bronić, bowiem stanowią efekt kultury, poza którą czlowiek nie moze funkcjonować.
![]()
Twórczość ówczesnych artystów pełna była elementów symbolicznych , ekspresjonizmu, kubizmu (np. Marc Chagall), ekscentrycznnych wizji, symboliki i surrealizmu (np. Salvadore Dali), szokującej tematyki i formy dzieł (np. Egon Schiele),
![]()
Także i literatura poszukiwała sposobów na wyrażenie niepewności człowieka, stale zmierzającego do poznania prawdy o sobie i otaczającym go świecie. Uważano, że rzeczywistości nie da się poznać rozumowo, dlatego sięgano po nowe środki artystyczne. W kreacji wydarzeń literackich czy dziełach sztuki wykorzystywano więc obrazy wyobraźni, fantazji, czyli senne marzenia.
