„Dwa stawy” [frag. „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza]

  • Fragment epopei jest poetyckim opisem krajobrazu.
  • Tworzy go obraz stawów, strumienia i starego młyna.
  • Obydwa malownicze stawy przypominają parę rozmawiających ze sobą kochanków.
  • Prawy wygląda jak dziewczyna, ma gładką powierzchnię, okoloną złocistym pierścieniem niby jasnymi włosami.
  • Ciemne wody lewego stawu otoczone gęstymi zaroślami przypominają twarz młodzieńca.
  • Z obu stawów wypływają niewielkie strumienie, które łączą swe nurty.
  • W ich wodach odbija się poświata księżyca, jakby nimfa bawiła się wodą i złotym blaskiem.
  • Między stawami widać stary młyn.
  • Nocą wygląda jakby zaczaił się , by wyśledzić kochankowi teraz się gniewa.
  • Jego mechanizmy trzeszczą i skrzypią ze złości.
  • Poeta wykorzystał różne środki artystyczne:
    • porównania (porównanie stawów do kochanków),
    • epitety (np. malownicza, złocistym),
    • przenośnie (np. ubrane w zieloności i szatę),
    • uosobienia (zachowania podobne do postępowania ludzi),
    • onomatopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze).
  • Środki te budują nastrój, uplastyczniają obrazy, sprawiają, że są barwne.
  • Wersy mają po 13 sylab.
  • Występują rymu parzyste.
  • Wszystkie wykorzystane środki budują rytm wiersza.

Jechał Hrabia, na czele dżokejów szeregu,
A zachwycony wdziękiem nocy tak pogodnej
I harmoniją cudną orkiestry podwodnej,
Owych chórów, co brzmiały jak arfy eolskie
(Żadne żaby nie grają tak pięknie jak polskie),
Wstrzymał konia i o swej zapomniał wyprawie,
Zwrócił ucho do stawu i słuchał ciekawie.
Oczy wodził po polach, po niebios obszarze
Pewnie układał w myśli nocne pejzaże.
Zaiste, okolica była malownicza!
Dwa stawy pochyliły ku sobie oblicza
Jako para kochanków; prawy staw miał wody
Gładkie i czyste jako dziewicze jagody;
Lewy ciemniejszy nieco, jako twarz młodziana
Smagława, i już męskim puchem osypana.
Prawy złocistym piaskiem połyskał się wkoło
Jak gdyby włosem jasnym; a lewego czoło
Najeżone łozami, wierzbami czubate;
Oba stawy ubrane w zieloności szatę.
Z nich dwa strugi, jak ręce związane pospołu,
Ściskają się; strug dalej upada do dołu;
Upada, lecz nie ginie, bo w rowu ciemnotę
Unosi na swych falach księżyca pozłotę;
Woda warstwami spada, a na każdej warście
Połyskają się blasku miesięcznego garście,
Światło w rowie na drobne drzazgi się roztrąca,
A z góry znów garściami spada blask miesiąca.
Myślałbyś, że u stawu siedzi Świtezianka,
Jedną ręką zdrój leje z bezdennego dzbanka,
A drugą ręką w wodę dla zabawki miota
Brane z fartuszka garście zaklętego złota.
Dalej, z rowu wybiegłszy, strumień na równinie
Rozkręca się, ucisza, lecz widać, że płynie,
Bo na jego ruchomej, drgającej powłoce
Wzdłuż miesięczne światełko drgające migoce.
Jako piękny wąż żmudzki, zwany giwojtosem,
Chociaż zdaje się drzemać leżąc między wrzosem,
Pełźnie, bo na przemiany srebrzy się i złoci,
Aż nagle zniknie z oczu we mchu lub paproci:
Tak strumień kręcący się chował się w olszynach,
Które na widnokręgu czerniały kończynach,
Wznosząc swe kształty lekkie, niewyraźne oku,
Jak duchy na wpół widne, na poły w obłoku.
Między stawami w rowie młyn ukryty siedzi;
Jako stary opiekun, co kochanków śledzi,
Podsłuchał ich rozmowę, gniewa się, szamoce,
Trzęsie głową, rękami, i groźby bełkoce:
Tak ów młyn nagle zatrząsł mchem obrosłe czoło
I palczastą swą pięścią wykręcając wkoło,
Ledwo klęknął i szczęki zębowate ruszył,
Zaraz miłośną stawów rozmowę zagłuszył
I zbudził Hrabię.