„Ferdydurke” Witolda Gombrowicza [forma, sztuczność i umowność]

„Ferdydurke” obrazuje różne środowiska społeczne:

  • szkołę,
  • rodzinę nowoczesnych inteligentów,
  • konserwatywny dwór ziemiański,
  • srodowisko uczonych,
  • snobistyczne elity.

Wszystkie ostały przez Gombrowicza ośmieszone.

Szkoła w jego ujęciu to tylko sposób zapewnienia pracy nauczycielom, którzy są ludźmi małego formatu, zastraszaonymi i z ograniczonymi umysłami.

Młodzież w takiej szkole pozostaje na etapie dzieciństwa, nie rozwija się, nie buntuje się przeciw temu, nie myśli o przyszłości.

W innych środowiskach stosunki międzyludzkoe podporządkowane są formom, a bohaterowie są równiezz niedojrzali i uwikłani w pajęcza nić pozorów.

Demaskowane jest to dzięki obrazowaniu ich cech, wyolbrzymianych i przedstawianych karykaturalnie.

Zastowano również zabieg wykorzystania w opisach sytuacji elementów zaskakujących, niestosownych, dysharmonijnych.

Chodzi tu o słowo, gest czy nawet mimkę twarzy.

Istotną kaategorią w „Ferdydurke” jest kategoria formy, która odsyła do samej literatury i formalnych aspektów dzieła literackiego.

Formę należy rozumieć jako zespół zasad i konwencji, zachowań, uprzedzen i schematów dotyczących postrzegania świata.

Forma jeszcze bardziej rozszerzona powiązana jest z siłą nadrzędną władającą człowiekiem, bowiem nie ma istnienia ludzkiego niezależnego od formy. Ona określa jego zachowania, definiuje go i nadaje kształt jego bytowi. Człowiek poddaje się formie, nie też możliwości wyzwolenia się od niej.

Formę postrzega się jako:

  • fatum,
  • czystą konwencję, bez umowności i sztuczności.

Historie, wydarzenia w „Ferdydurke” stanowią ilustrację formy.

Formie podporządkowany jest pisarz i sama litewratura.

Forma rządzi wszystkimi środowiskami zobrazowanycmi w utworze:

  • W szkole rządzi stosunksami między uczniami i nauczycielami oraz uczniami, mawet w chwili próby uzyskania niezależności (Młodziaki też kierują się formą),
  • Forma rządzi środowiskiem ziemiańskim , kierującym się ustalonymi schematami, przesądami,
  • Naukowcy także dążą do formalizowania zasad podporządkowujących rzeczywistość.

Warto paamiętać, że każdy człowiek tęskni za autentycznością, ale nie jest w stanie funkcjonować poza formą i na tym polega cały paradoks.