Koło barw

  • Takie koło przedstawia układ barw podstawowych i pochodnych.
  • Są tu również barwy pośrednie między nimi.
  • Każda z tych barw ma swoją barwę dopełniającą.
  • Leżą w kole dokładnie naprzeciw danej barwy.
  • Parę barw dopełniających tworzy barwa podstawowa i pochodna, powstała ze zmieszania dwóch pozostałych barw podstawowych.
  • Barwy dopełniające to jednocześnie kolory najsilniej kontrastujące ze sobą.

  • Barwy podstawowe to czerwona, żółta i niebieska.
  • Nazwa podstawowe wynika z faktu, że nie można ich uzyskać ze zmieszania innych farb.
  • Wymienione trzy farby pozwalają jednak po zmieszaniu uzyskać barwy pochodne.
  • Żółta z czerwonym +kolor pomarańczowy.
  • Czerwona farba z niebieską = kolor fioletowy.
  • Żółta z niebieską = kolor zielony.

  • Barwy podstawowe i pochodne należą do barw czystych.
  • Dzieła nimi malowane są pogodne i wesołe.
  • Barwy dzielimy także na ciepłe (np. czerwona, żółta) oraz zimne (np. błękitny, zielony).
  • Temperaturę barw określamy w ten sposób, że cieple kojarzą się ze słońcem i ogniem, zimne – z wodą, niebem i lodem.
  • Określoną barwa wydaje się tym cieplejsza, im chłodniejsza jest sąsiadująca z nią barwa.
  • I odwrotnie – im barwa jest chłodniejsza, tym gorętsze jest jej barwne sąsiedztwo.
  • Zjawisko tego typu przemiany nazywane jest względnością barw.

  • Możemy także podziwiać prace namalowane barwami złamanymi lub przełamanymi.
  • Barwy złamane powstają wówczas, gdy do farby o barwie czystej dodaje się niewiele barwy dopełniającej.
  • Użycie barw złamanych zmienia nastrój obrazu.
  • Obraz malowany barwami złamanymi ma smutną tonację.
  • Wszystkie barwy wykorzystywane przez artystów nazywamy gamą barw.
  • W przypadku, gdy artysta do wąskiej gamy barw chłodnych dodaje niewielką barwną plamę o wyższej temperaturze mówimy o akcencie kolorystycznym.