Konspekt, plan

  • Może dotyczyć wypracowania, jakiegoś opowiadania, lekcji, zebrania, pracy naukowej.
  • Wyróżniamy różne rodzaje tego typu pisemnych wypowiedzi.
  • Plan zwięzły w formie nierozwiniętej nazywany jest planem głównym lub I stopnia (zawiera tzw. punkty dyspozycyjne).
  • Plan w formie rozwiniętej nazywany jest szczegółowym lub II stopnia, zawiera rozwinięcie w podpunktach.
  • Plan trójdzielny, trzystopniowy jest formą przygotowania do pisania wypracowań stylistycznych.

  • Układ takiego planu to:
  • **** Wstęp (nawiązanie do tematu w kilku punktach),
  • **** Rozwinięcie (przedstawienie zasadniczego toku rozumowania w ujęciu schematycznym, np.
  • **** Problem główny…
  • **** Zagadnienia szczegółowe…1)…2)…3)…
  • **** Zakończenie (kilka zdań podsumowujących, wnioski końcowe).

Konspekt lekcji zawiera opis poszczególnych faz:

  • przewidywany tok zajęć w określonym czasie (jedna jednostka lekcyjna lub inne),
  • zamierzone cele lekcji, gowne i szczegółowe, operacyjne,
  • zebranie danych ukierunkowujących temat,
  • zapis ważniejszych zagadnień, problemów do analizy,
  • końcowe wnioski, sądy, refleksje,
  • zadania do opracowania w celu utrwalenia, poszerzenia wiedzy,
  • informacja o materiałach źródłowych, bibliografia.