Leśmian Bolesław [krótko o motywach kulturowych i aluzjach literackich w jego poezji]

„Rytm” artykuł programowy Leśmiana

  • Poeta wystąpił w obronie regularnego wiersza, zwłaszcza  sylabotonicznego.
  • Jako uzasadnienie wskazywał powiązanie poezji z rytmem natury.
  • Bohater, człowiek Leśmiana potrafi intuicyjnie poznawać świat.
  • Wiersz sylabotoniczny ułatwia pokazanie i przekazanie tego rytmu natury w poezji.
  • Leśmian rozumie jednak, że musi się posługiwać różnymi konwencjami literackimi (kulturowymi), by dotrzeć do szerokiego czytelnika.
  • Istotna jest także komunikacja pozawerbalna, muzyczna, oderwana od intelektu.

Neologizmy

  • Język nie zawsze pozwala oddać otaczający świat.
  • Leśmian wprowadza więc do swych utworów nowe słowa.
  • Jego neologizmy nazywają nowe doznania i stany.
  • Tworzy je zgodnie z zasadami gramatycznymi.
  • Czytelnik na pewno je rozumie, nie zawsze jednak potrafi je zdefiniować (np. „potworzyć” w „Dusiołku”).
  • Zabieg ten pozwala pokazanie wieloznacznych sensów.

Ludowość

  • Dla Leśmiana nieskażona tradycja ludowa była niezwykła inspiracją.
  • Powtarzał w swych utworach pewne formalne rozwiązania (np. rytmizowanie tekstu poprzez refren lub inne powtórzenia).
  • Wprowadzał motywy ludowe, dokonując pewnych przekształceń.
  • Odwoływał sie do tradycji i ludowych motywów.
  • Stwarzał w ten sposób pewien dystans wobec opowiadanych wydarzeń.
  • Nie gubił jednak zagadnień egzystencjalnych.


Symbolizm

  • Starał się pokazać czytelnikowi coś trudnego do zrozumienia bez umiejętności spojrzenia w głąb psychiki.
  • Koniecznością stało się wprowadzenie symboli i innego obrazowania.
  • W kręgu zainteresowań poety było życie, ale w różnych aspektach i wymiarach.tajemnicami świata.
  • Koncentrował się na tym, co ulotne, co przemija, jest złożone i niejednoznaczne.
  • Czytelnik ma możliwość różnych odczytań poetyckich, choć nigdy nie będą to pełne i jednoznaczne interpretacje.

Natura

  • Leśmian pragnie pokazać świat, wachlarz jego zjawisk.
  • Chce uchwycić jego zmienność, migotliwość, piękno i uczynić te obrazy tłem dla różnych wydarzeń.
  • Natura współgra z tym dzieje się wokół, bohaterowie i przyroda są niejako zespoleni (np. „W malinowym chruśniaku”).
  • Przyroda bywa twórca, świadkiem, uczestnikiem tego, co dzieje się wokół.


Erotyka

  • Towarzyszy bohaterom wierszy Leśmiana.
  • Pokazana jest nieraz bardzo delikatnie, nieraz mocno, obrazuje uniesienia miłosne, cierpienie, nienawiść czy tęsknotę.
  • Jest to także zwrócenie uwagi na pierwotne instynkty człowieka.
  • Obrazowane tak odmiennie, bo jednostka odczuwa  je tak różnie, niejednoznacznie, raz daje szczęście, innym razem powoduje ból.

Poznanie

  • Człowiek pokazany przez poetę  bywa bezradny wobec różnych zagadek losu.
  • Wie, że nie wszystko potrafi zrozumieć i wyjaśnić.
  • Dotyczy to miłości, metafizyki świata, prawdy o Bogu.
  • Dostrzeżenie tego faktu chroni przed klęską.
  • Jednocześnie chęć tego poznania powoduje, że człowiek podejmuje różne działania.


Bóg

  • Człowiek w poezji Leśmiana poszukuje również Boga.
  • Ten, którego pokazuje poeta przypomina człowieka, z jego rozmaitymi emocjami (kocha, cierpi, ma także, podobnie jak człowiek różne słabości).
  • Są także u Leśmiana obrazy Boga dalekiego, niezrozumiałego przez człowieka, surowo go sądzącego (np. w wierszu „Mak”),  górującego nad „maluczkimi” tego świata swą potęgą.
  • „Odczytanie” Boga jest zadaniem jednostki, bowiem prezentowany obraz nie jest jednoznaczny.


Nicość

  • Wiersze Leśmiana obrazują „wnętrze” współczesnego człowieka.
  • To najczęściej jednostka zagubiona, pełna obaw, zarówno przed ziemską egzystencja i śmiercią.
  • Poszukuje Boga i co istotne nie odkrywa go, co budzi jego przerażenie.