Mity w literaturze

  • Anonimowe, początkowo przekazywane ust do ust, mity nie stanowią same w sobie literatury.
  • Splatają się w nich losy potężnych bogów, wielkich bohaterów i zwykłych śmiertelników.
  • Łatwo w nich odnaleźć wielką miłość, odwagę, poświęcenie, motyw wojny, spisków czy tragedii.
  • Często jednak wykorzystywane są jako tematy dzieł literackich, głównie poematów epickich.
  • Niektóry z tych poematów (np. „Iliada” czy „Odyseja”) stanowią obecnie niejako rodzaj autoryzowanej wersji mitu.
  • Inne zyskują oprawę literacką, kiedy nikt w nie wierzy (np. „Pieśń o Nibelungach”) epos obrazujący germańskie wierzenia.
  • Niektóre z mitów, szczególnie te związane z doświadczeniami egzystencjalnymi nie zostaną zapewne nigdy zapomniane.
  • Największy wpływ na kulturę naszego kontynentu miały opowieści Greków i Rzymian.

  • Starożytni Grecy wyznawali politeizm, czyli wiarę w wielu bogów.
  • Wyobrażali sobie ich jako pięknych i zawsze młodych ludzi.
  • Nieśmiertelność bogom zapewniał cudowny pokarm, tj. ambrozja i napój, tj. nektar.

  • Gdy starożytni Grecy chcieli poznać wolę bogów lub poradzić się w ważnych sprawach, udawali się do wyroczni.
  • Najsłynniejsza znajdowała się w świątyni Apolla w Delfach.
  • Na pytania dotyczące przyszłości odpowiedzi udzielała Pytia (Pitia).
  • Przedstawiana była jako siedząca na trójnogu, w miejscu niedostępnym dla wiernych.
  • Pośrednikami między Pytią a wiernymi byli kapłani.