Młoda Polska [mapa myśli]

  • Historia:
    • ostateczne ukształtowanie imperiów kolonialnych,
    • pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie )1896),
    • powstanie związków zawodowych,
    • rewolucja 1905 roku w Rosji,
    • I wojna światowa,
    • odzyskanie przez Polskę niepodległości.
  • Nauka i oświata:
    • narodziny psychoanalizy,
    • nagroda Noble dla Marii Skłodowskiej-Curie,
    • rozwój szkół wyższych w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Sztuk Pięknych,
    • wynalazki:
      • samolot, radio,
      • gramofon,
      • kino,
      • samochód.
  • Filozofia:
    • intuicjonizm Henriego Bergsona,
    • filozofia Fridricha Nietzschego,
    • Pesymistyczna filozofia Arthura Schopenhauera.
  • Źródła kulturowe:
  • Biblia,
  • Średniowiecze:
    • franciszkanizm,
    • motyw śmierci.
  • Romantyzm:
    • indywidualizm,
    • subiektywizm,
    • metafizyka,
    • mit artysty, geniusza.
  • Bohaterowie:
    • artysta:
      • Stanisław Wyspiański, Wesele, Poeta,
    • dekadent:
      • Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Nie wierzę w nic,
    • femme fatale:
      • Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, Jagna.
    • filister:
    • Gabriela Zapolska, Moralność pani Dulskiej (rodzona Dulskich).
  • Złote myśli:
    • Sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie (Stanisław Przybyszewski),
    • Umierać musi, co ma żyć  (Arthur Schopenhauer),
    • Wolnym bowiem jest człowiek tylko wtedy, gdy jest samotny (Arthur Schopenhauer).
    • Nie ma książek moralnych czy niemoralnych. Są książki napisane dobrze lub źle ( Oscar Wilde).
  • Sztuka:
    • architektura:
      • secesja, styl zakopiański,
    • rzeźba:
      • symbolizm,
      • celowy brak wykończenia,
      • secesja.
    • malarstwo:
      • impresjonizm:
        • zatarte kontury, gra świateł i barw,
    • symbolizm:
      • wykorzystanie symboli wskazujących to, co niewyrażalne,
    • secesja:
      • falista  linia, bogata ornamentyka.
    • muzyka:
      • neoromantyzm (Richard Wagner),
      • impresjonizm (Claude Debussy),
      • szkoły  narodowe (Edvard Grieg).
  • Literatura:
    • cechy epok:
      • dekadentyzm,
      • indywidualizm,
      • sztuka dla sztuki,
      • subiektywizm,
      • nastrojowość,
      • pesymizm,
      • aktywizm.
    • motywy:
      • artysta:
        • (Arthur Rimbaud, Statek pijany),
      • śmierć i przemijanie:
        • (Charles Baudelaire, Padlina),
      • katastrofizm:
        • Jan Kasprowicz, Dies irae,
      • wieś:
        • Władysław Stanisław Stanisław Reymont, Chłopi,
      • naród:
        • Wł. Stanisław Reymont, Wesele.
      • gatunki literackie:
        • sonet,
        • hymn,
        • erotyk,
        • powieść,
        • dramat:
          • symboliczny,
          • naturalistyczny.