Perswazja językowa

Perswazja językowa to wykorzystanie różnego rodzaju środków językowych do przekonania, nakłonienia czy podjęcia określonych działań przez daną osobę.

To jednocześnie metoda negocjacji, ułatwiająca porozumienie, sugerowanie pożądanej interpretacji i oceny.

W perswazji zastosowanie znajdują:

  • wyrazy i wyrażenia wartościujące rzeczywistość,
  • wyrazy i wyrażenia będące uogólnieniami (np. wszyscy, zawsze, nigdy),
  • wyrazy typu prawda, prawdziwy, kłamstwo, kłamliwy, kłamca,
  • sądy, opinie i stereotypy „przyklejone” narodom czy grupom społecznym,
  • wyrazy nacechowane uczuciowo.

Perswazja odwołuje się zarówno do uczuć, jak i argumentów intelektualnych.

Wyróżnia się trzy rodzaje perswazji:

  • przekonanie do jakiś racji,
  • nakłanianie do przyjmowania jakiś poglądów (propaganda),
  • pobudzanie do jakiegoś działania (agitacja).