Podobnie, jak w przypadku literatury i sztuki, muzyka renesansowa stanowiła powrót do starożytnych wartości.
Jej celem nie było jedynie przynoszenie przyjemności, ale także dostarczanie słuchaczowi przeżyć o charakterze moralnym i duchowym.
![]()
Wielkie odrodzenie sztuki i nauki , jakie rozpoczął wiek XIV, trwało nieprzerwanie do XVI wieku. Przejawy ożywienia zauważono w muzyce i kompozycji. Uznano bowiem, że tworzenie muzyki to niezbędna rzecz człowiekowi z etycznego punktu widzenia. By czuć się w pełni człowiekiem – osoba taka musi umieć śpiewać i grać na jakimś instrumencie.
Szlachta zaczęła zatrudniać muzyków jako nauczycieli dla swoich dzieci, a także do dostarczania rozrywki.
![]()
Pojawiło się wiele nowych instrumentów, a popularność zdobywały najprostsze z nich, które do grania nie wymagały specjalnych umiejętności. Ulubionymi instrumentami były:
- wiola,
- lutnia,
- flety.
W owym też czasie zwiększyła się ilość publikacji nutowych, co przyczyniło się do popularyzacji muzyki w szerokim kręgu odbiorców.
![]()
Pojawił się też nowy rodzaj muzyki – muzyka kameralna, tworzona specjalnie do wykonywania w niedużych salach dla nielicznych słuchaczy. Szczególną rolę przywiązywano w tym przypadku do partii śpiewanych. Chcąc dotrzeć do szerszej grupy odbiorców zaczęto tworzyć nowe formy muzyczne:
- Francuski chanson, utwór wielogłosowy, poruszający tematykę miłości dworskiej,
- Włoski madrygał, który posiadał luźną strukturę poetycką, powstawał przy użyciu prostej melodii i był pisany na 4-5 głosów.
![]()
Cechą charakterystyczną okresu renesansu były różnego rodzaju widowiska, obchodzone z okazji świąt kościelnych i ludowych. Odgrywano podczas nich, na specjalnie ozdobionych, przeciąganych platformach, scenki, recytacje, madrygały. Wszystkim tym występom towarzyszyła muzyka.
![]()
Najwspanialsze dzieła tego okresu tworzono dla kościoła, często do chórów, wzmacnianych takimi instrumentami, jak kornety czy puzony. Hierarchowie Kościoła uważali, że muzyka religijna powinna być prosta i zrozumiała, dlatego wzorem stał się włoski kompozytor Palestrina, którego kompozycje były proste i przejrzyste.
![]()
W Polsce ośrodkiem muzyki renesansowej stał się Kraków,a za wybitnych przedstawicieli uznaje się:
- Mikołaja z Krakowa, organistę i kompozytora, cenionego za jego wszechstronność,
- Wacława z Szamotuł, który wzorował się w swoich kompozycjach na twórcach niderlandzkich.
![]()
Od czasów renesansu muzyka stała się środkiem wyrazu indywidualnych przeżyć człowieka.
