Sowizdrzalska literatura

Inaczej nazywana mieszczańską i rybałtowską, a miano to przypisuje się twórczości nieznanych z nazwiska twórców pochodzenia plebejskiego, z zawodu przeważnie nauczycieli po małopolskich wsiach.

W kilkudziesięciu broszurach o różnym charakterze przekazywali obraz życia staropolskiego oglądanego oczami tych „biedniejszych”, jakby z dołu, inaczej niż w literaturze szlacheckiej czy mieszczańskiej.

Sowizdrzalska literatura narodziła się w II połowie XVI wieku i przetrwała do końca wieku XVII.

Artystycznie najcenniejsze są śpiewniki sowizdrzalskie („pieśni, tańce, padwany”) o bardzo różnej formie, nawiązujące często do |Kochanowskiego, pieśni ludowych lub niezwykle kunsztownych pomysłów barokowych.

Charakterystyczne dla tej twórczości były humoreski o tematyce obyczajowo-społecznej, satyry i żartobliwe paszkwile, fraszki, traktaty. Wyrażały protest przeciw niesprawiedliwości społecznej, ukazywały społeczne kontrasty.

Wyróżnić wśród nich trzeba:

  • „Nędza z Biedą z Polski idą” (1624,
  • „Lamenty chłopskie na pany” 1620-1630,
  • „Wyprawa plebańska”(1590),
  • „Z chłopa król” Piotra Baryki  (16330,