„Żubrzenie się żubra” – Teresa Fiutowska

  • „Żubrzenie się żubra” to lekki, rytmiczny i humorystyczny wiersz, w którym autorka wykorzystuje grę językową, by w przystępny sposób pokazać, że marudzenie o drobiazgi jest bezsensowne i odbiera radość dnia.
  • Tematyka i sens utworu
    • wiersz w zabawny i rytmiczny sposób przedstawia historię żubra, który przez cały dzień jest niezadowolony – podczas śniadania, obiadu i kolacji,
    • powodem jego narzekań są drobiazgi: kolor ubrania, krzesła, smak żuru, czy kolor ryżu,
    • utwór kończy się pytaniem retorycznym: „Czy żałuje tego dnia?”, które skłania do refleksji, czy warto marnować dzień na ciągłe niezadowolenie,
    • głównym przesłaniem jest krytyka postawy marudzenia, niezadowolenia i skupiania się na błahostkach, zamiast cieszenia się tym, co się ma.
  • Forma i język
    • budowa: wiersz składa się z kilku krótkich, rymowanych strof, przedstawiających różne pory posiłków,
    • rymy: są parzyste (aabb), proste, łatwe do zapamiętania, co nadaje tekstowi rytm i melodyjność,
    • powtórzenia: czasownik „żubrzy się” pojawia się wielokrotnie – stanowi grę słów i jednocześnie komiczny refren,
    • onomatopeja i gra językowa: wyraz „żubrzy” jest neologizmem od nazwy zwierzęcia „żubr”. Tworzy komiczny efekt i nadaje bohaterowi charakterystyczne zachowanie.
  • Środki stylistyczne:
    • neologizm: „żubrzy się” – nowe słowo, które oznacza „złości się, dąsa, marudzi”,
    • personifikacja: żubr przedstawiony jak człowiek – nosi ubranie, siedzi przy stole, je ryż i żur,
    • rymy i rytm: nadają lekkości i żartobliwego tonu,
    • kontrast: między oczekiwaniami żubra a rzeczywistością (chciałby inne kolory, inne smaki).
  • Interpretacja , wiersz można odczytać na dwóch poziomach:
    • dla dzieci – zabawna historyjka o żubrze, który się grymasi i marudzi przez cały dzień. Tekst bawi grą słów i absurdalnymi sytuacjami,
    • dla dorosłych – alegoria ludzkiego niezadowolenia i narzekania na rzeczy mało istotne. Wskazanie, że takie zachowanie może zniszczyć cały dzień i odbierać radość życia.
  • Wnioski i przesłanie:
    • Ciągłe narzekanie prowadzi do utraty humoru i dystansu.
    • Lepiej cieszyć się tym, co mamy, niż skupiać się na brakach.
    • Warto dostrzegać drobiazgi pozytywne, zamiast „żubrzyć się” jak bohater wiersza.

Żubr się żubrzy przy śniadaniu,

Bo w różowym jest ubraniu,

A on żółte chciałby mieć.

Żubr się żubrzy przy obiedzie,

Bo na żółtym krześle siedzi,

a beżowe chciałby mieć.

Żur żubrowi nie smakuje,

Więc z niechęcią ten żur żuje

I żałosny humor ma.

Żubr się żubrzy przy kolacji,

Chciałby ryż różowy jeść,

A ten w misce żółty jest.

Inne żubry żartowały,

On się żubrzył przez dzień cały.

Czy żałuje tego dnia?