| Aliteracja (powtarzanie podobnych głosek) |
kapota, kłopot, klapie, łopot, łypie |
Nadaje rytm, melodyjność, tworzy efekt dźwiękowy. |
| Onomatopeja (wyrazy dźwiękonaśladowcze) |
klap! klap! |
Naśladuje odgłos poruszającej się tkaniny, ożywia opis. |
| Rymy |
kapota – kłopot, łopot – miota |
Ułatwiają zapamiętanie, podkreślają rytm. |
| Personifikacja |
kapota klapie, kapota miota typem |
Nadaje przedmiotowi cechy żywej istoty – zwiększa komizm. |
| Paronomazja (gra podobnych słów) |
typ spod Sopotu – kapota – kłopot – łopot |
Wzmacnia humor, pokazuje bogactwo brzmień. |
| Puentowanie |
„I po co pisać takie głupoty…” |
Ironia i autożart – świadome zakończenie językowej zabawy. |