List

  • Pismo użytkowe.
  • Podmiotem jest najczęściej autor, czasem jest pisany w imieniu innych osób.
  • Zwykle kierowany do określonego adresata (indywidualnego lub grupy osób).
  • Służy zwykle do wyrażenia myśli, poglądów, uczuć i stanów psychicznych autora.
  • List prezentuje trzy typy wypowiedzi: liryczną, epicką i retoryczną.
  • Wyróżniamy listy prywatne, urzędowe, służbowe, intencyjne, otwarte, motywacyjne.
  • Jest formą wypowiedzi pisemnej skierowanej do danej osoby lub instytucji, nieraz całego społeczeństwa.
  • W dosłownym znaczeniu oznacza papier, na którym został napisany.
  • Kiedyś używano w tym celu papeterii, nieraz zindywidualizowanych (specjalnie ozdobionych lub wykonanych na wysokiej klasy papierze).
  • Adresat determinuje sposób pisania listu.
  • W każdym przypadku należy zachować formalne wymogi (data, miejscowość, nagłówek, właściwe stosowanie zwrotów grzecznościowych, przestrzeganie zasad ortograficznych, dostosowanie stylu, języka do adresata, podpis).
  • Istotny jest standardowy format papieru  (A4), staranne pismo, wykorzystanie akapitów,
Układ listu prywatnego

Układ listu urzędowego

  • Miejscowość i data,
  • Nagłówek, np. „ Droga Siostro”.
  • Wstęp, nawiązanie.
  • Treść właściwa listu.
  • Zakończenie, podsumowanie,
  • Zwrot grzecznościowy, np. „Pozdrawiam”.
  • Podpis.
  • PS, postscriptum, dopisek do listu, nie stawia się w języku polskim kropek przy nim.
  • Miejscowość i data.
  • Dane nadawcy.
  • Adresat.
  • Wstęp (np. prośba „zwracam się”).
  • Uzasadnienie (treść  listu).
  • Zakończenie.
  • Zwrot grzecznościowy, np. „Z poważaniem”.
  • Podpis, nie trzeba podpisu w sytuacji posiadania „Profilu Zaufanego” przy dokumentach  wysyłanych przez Internet do urzędów.