Film pierwszej połowy XX wieku

Już w drugiej dekadzie XX wieku film zaczęto traktować jak dziedzinę sztuki. Zrezygnowano z postrzegania go jako taniej rozrywki dla gawiedzi.

To reżyserzy podnieśni jego rangę, wykorzystując z dużym kunsztem możliwości artystyczne filmu. Wiele dzieł uzyskało tytuł wybitnych, wiele zaczęto traktować na równi  z dziełami malarstwa czy literatury.

Wśród ikon kulttury filmowej tego okresu wskazuje się następujące postaci:

  • Charlesa Chaplina (1889-1977), brytyjskiego aktora i reżysera kina niemego, później dźwiękowego, producenta, scenarzystę,  kompozytora muzyki filmowej. Najpopularniejsze filmy związane z jego osobą to: „Brzdąc”, „Dyktator”, „Gorączka złota”, „Włóczęga”, „Psie życie”, „Hrabina z Honkongu”, „Pielgrzym”, „Charlie w banku”, „Charlie strażakiem”, „Charlie się bawi”, „Charlie dentystą”, „Charlie marynarzem”, „Potrójne kopoty” i inne.
  • Siergieja Michajłowicza Eisensteina (1898-1948|), rosyjskiego reżyser, scenarzystę, montażystę, operatora filmowego,, scenografa filmowego i teatralnego, teoretyka filmu, członka radzieckiej szkoły montażu, stwórcę koncepcji  tzw. montażu atrakcji.

Koniec lat dwudziestych ubieghłego stulecia zakończył epokę filmu niemego, a wprowadzonyt dźwięk zmienił estetykę obrazu filmowego.

Początkowo były nawet obawy, że to koniec filmu, ale te złowieszcze przewidywania w żaden sposób się  nie spełniły, przybywało wybitnych dzieł  i znaczenie kina systematycznie rosło.