„Pieśń o spustoszeniu Podola” Jana Kochanowskiego

  • Jest to Pieśń V, znana też jako “Wieczna sromota i nienagrodzona…”,
  • Powstała około 1575 roku,
  • Przedstawia skutki najazdu tatarskiego, kiedy doszło do ogromnego spustoszenia ziem polskich,
  • Według zapisków w kronice Marcina Bielskiego do tatarskiej niewoli trafiło ponad 50 tysięcy jeńców,
  • Do wydarzeń tych doszło po ucieczce Henryka Walezego do Francji, w okresie bezkrólewia.

  • Pieśń jest utworem głęboko patriotycznym,
  • Realizuje konwencję poezji tyrtejskiej,
  • Poeta wyraził w utworze swą ogromną miłość do kraju i zaniepokojenie zaistniałą sytuacją,
  • Podmiot liryczny wypowiada się w imieniu szlachty, obywateli,
  • Podmiot liryczny czuje się częścią obywatelskiej zbiorowości, choć poddaje ją krytyce,
  • Tylko w poincie dystansuje się wobec swoich współbratymców.

  • Utwór składa się z dwóch części,
  • Poeta, w  klasyczny sposób najpierw przedstawia obrazy, później przechodzi do refleksji,
  • Trzy pierwsze zwrotki są relacją prowadzoną w 3 osobie liczby pojedynczej,
  • W kolejnych zwrotkach mamy formy liczby mnogiej, np. “zbojce nas wojują”; “wsiadamy”; “dajmy”, pojawia się więc czyli podmiot zbiorowy,
  • Ostatnia zwrotka to występowanie “ja” lirycznego, np. “cieszy mnie rym”,
  • Wiersz wyraźnie wskazuje adresata, np. bezpośrednio – „Polaku”, “Lachu”, “dajmy”, “gotujmy” – podmiot mówi do “my” lirycznego, „zetrzyj”, “czuj”, “ustępuj” – podmiot mówi do “ty” lirycznego,
  • Utwór zaliczany jest do liryki apelu.

  • Wiersz zbudowany jest zgodnie z zasadami retoryki antycznej, wygląda,  jak mowa (przemówienie),
  • ma swoją tezę, która brzmi “wieczna sromota i nienagrodzona szkoda”,
  • Strofy 2-4  wskazują argumenty do wezwania patriotycznego i  są opisem sytuacji,
  • W strofach 5-10 – poeta zmienił formy gramatyczne czasownika (3 os. l.mn. trybu rozkazującego) i rzeczownika (wołacz), skierowane ku obojętnej na dobro publiczne szlachcie,
  • Mamy tu patos, ironię i szyderstwo, podmiot przemawia tu do narodu i w jego imieniu,
  • Ostatnia strofa to morał, gdzie podmiot pozwala sobie na dystans wobec narodu i mówi wyłącznie we własnym imieniu, co wzmacnia siłę perswazji.

  • Zastosowane środki artystyczne oddziałują na emocje,
  • zamiarem poety było pokazanie ogromu zniszczeń, bezbronności ludzi i bezwzględności najeźdźcy,
  • Poeta zastosował wyrażenia nacechowane emocjonalnie,
  • Część słownictwa  przynależy środowisku myśliwych,
  • Występują epitety i metafory wartościujące i wyrażające emocje, np. obraz zniszczeń (“ziemia spustoszona”; “łup żałosny”, “pasterz owiec”; “piękne łanie”; “ostrożne psy”), obraz najeźdźcy (“pohaniec sprosny”; “Torczyn niewierny”; “psy bisurmańskie”; “drapią wilcy”; “jedzą nas”),
  • Środki składniowe i wersyfikacyjne pozwalają dobitnie wyrażeniu gorzkie słowa i łatwiej dotrzeć do innych, podkreślając oburzenie, żal i wstyd, np. wykrzykniki (“cny Lachu”), nacechowane ironią pytania retoryczne (“Wsiadamy? Czy nas półmiski trzymają?”),
    powtórzenia (“Zbójce (niestety) zbójce”),
  • przerzutnie (1, 5 i 7 strofa) łamiące normalny tok wypowiedzi, wprowadzające niepokój.

Podsumowując należy przypomnieć, że Kochanowski wzywa szlachtę do krwawej zemsty na najeźdźcach, mówi by przestała biesiadować i zadbała o obronę granic (mowa o skuciu srebrnych talerzy, na których jada się w bogatych domach, na talary i przeznaczenie ich na żołd dla żołnierzy), zna jednak doskonale charakter rodaków i nie ma złudzeń, co do skutku swych napomnień:

„Nową przypowieść Polak sobie kupi,
Że przed szkodą i po szkodzie głupi”