Śmierć, pogrzeb i żałoba w islamie

Życie ziemskie jest dla wyznawców islamu przemijającym darem Boga, śmierć nie jest traktowana jako skutek  grzechu pierworodnego (jak jest to w chrześcijaństwie).

  • Śmierć według islamu to początek nowego życia, dlatego przyjmowana jest bardzo spokojnie.
  • Przy łożu konającego gromadzi się rodzina, z wyjątkiem dzieci i kobiet w stanie menstruacji.
  • Pogrzeby bywają przeważnie bardzo skromne.
  • Islam jest przeciwny kremacji, podobnie jak eutanazji.
  • Zmarłego chowa się w pozycji siedzącej, z twarzą zwróconą w kierunku Mekki.
  • Ciało zmarłego owinięte jest w specjalną płachtę bawełnianą, niekiedy wełnianą lub jedwabną.
  • Bardzo rzadko używa się drewnianych trumien lub skrzyń.
  • Ciało zmarłego przed pochowaniem niesie się przed meczet, gdzie odbywają się trwające zwykle dość krótko modlitwy.
  • Na ogól kobiety, poza zawodowymi płaczkami, nie uczestniczą w pogrzebach.
  • Obyczaje pogrzebowe są bardzo różne w poszczególnych krajach świata muzułmańskiego.
  • Niekiedy twarz nieboszczyka kropi się wodą, albo jednokrotnie lub trzykrotnie posypuje piaskiem.
  • W niektórych krajach pogrzebowe uroczystości odbywają się w zupełnej ciszy.
  • Przesadne opłakiwanie zmarłego uważane jest za niegodne.
  • W innych rozpowszechniona jest instytucja zawodowych płaczek, które podczas uroczystości starają się zawodzić.
  • Niesienie zwłok jest dla tragarza zaszczytem.
  • Technika wykonanie grobu jest w krajach muzułmańskich także zróżnicowana.
  • W wielu krajach grób ma charakter niszy i konstruowany jest w ten sposób, aby ziemia nie dotykała bezpośrednio ciała nieboszczyka.
  • Dawniej dla zwłok znamienitych postaci budowano wielkie mauzolea.
  • Bardzo różne są zwyczaje związane z zachowaniem żałoby po zmarłych.
  • Niemal z zasady jest ona dłuższa i bardziej rygorystyczna po śmierci mężczyzn niż kobiet.
  • Na cześć zmarłego układane są specjalne pieśni, bardzo prymitywne i wychwalające jego zasługi.
  • Po uroczystościach pogrzebowych przygotowuje się ucztę, nieraz zaraz po pogrzebie lub na trzeci dzień po nim.

 

Według Władysława Baranowskiego, Świat islamu, Łódź 1987.