Pseudoklasycyzm

  • Kierunek w literaturze polskiej w pierwszych 30. latach XX wieku.
  • Rozwijał się w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim, stąd  oboczna nazwa klasycyzm warszawski.
  • Stanowił w zasadzie kontynuację  założeń rodzimego klasycyzmu oświeceniowego, choć formalnie odwoływał się do założeń klasycyzmu francuskiego.
  • W teorii i praktyce przedstawiciele tego nurtu traktowali klasycystyczne hasła jasności i precyzji wierszowej w sposób skrajny, wybrzydzając na wszelkie odstępstwa od kostycznie rozumianych reguł tworzenia.
  • Twórczość pseudoklasyków stała się polemicznym punktem odniesienia do polskiego romantyzmu.
  • przejawiało się to w tzw. walce klasyków z romantykami, którzy zarzucali wprost tym pierwszym hołdowanie fałszywym normom estetycznym, zaś aluzyjnie m- ugodowość polityczną.
  • Do przedstawicieli pseudoklasycystów należeli:
    • Kajetan Koźmian 1775-1838),
    • Ludwik Osiński (1771-1838),
    • Alojzy Feliński (1771-1820),
    • Franciszek Wężyk (1785-18620<
    • Franciszek Ksawery Dmochowski (1762-1818).