- Reklama ma charakter komunikatu skierowanego do określonej grupy odbiorców przez nadawcę.
- Nadawcą mogą być organy władzy, producenci, usługodawcy, organizacje i stowarzyszenia.
- Jej celem jest:
- zmiana przekonań odbiorców,
- budzenie ich potrzeb i pragnień,
- skłonienie ich do określonych zakupów,
- wywołanie rozpoznawalności firmy,
- informowanie o przedmiocie reklamy.
- Reklamy społeczne i polityczne różnią się od reklam usług i produktów tym, że ich treść dotyczy problemu społecznego lub programu partii lub polityka.
- Komunikat reklamowy zawsze ma charakter perswazyjny.
- Komunikat reklamowy składa się z:
- przekazu słownego,
- elementów mających dotrzeć do różnych zmysłów odbiorcy, a nawet jego podświadomości.
- W reklamie wykorzystywane są:
- stylizacja,
- aluzja,
- pastisz,
- teksty literatury i kultury,
- znane postaci,
- wydarzenia historyczne,
- Reklama posuwa się do manipulacji.
- Ukrywany jest wówczas charakter przekazu lub odwoływanie się do ukrytych pragnień odbiorców.