Reklama a perswazja i manipulacja

  • Reklama ma charakter komunikatu skierowanego  do określonej grupy odbiorców przez nadawcę.
  • Nadawcą mogą być organy władzy, producenci, usługodawcy, organizacje i stowarzyszenia.
  • Jej celem jest:
    • zmiana przekonań odbiorców,
    • budzenie ich potrzeb i pragnień,
    • skłonienie ich do określonych zakupów,
    • wywołanie rozpoznawalności firmy,
    • informowanie o przedmiocie reklamy.
  • Reklamy społeczne i polityczne różnią się od reklam usług i produktów tym, że ich treść dotyczy problemu społecznego lub programu partii lub polityka.
  • Komunikat reklamowy zawsze ma charakter perswazyjny.
  • Komunikat reklamowy składa się z:
    • przekazu słownego,
    • elementów mających dotrzeć do różnych zmysłów odbiorcy, a nawet jego podświadomości.
  • W reklamie wykorzystywane są:
    • stylizacja,
    • aluzja,
    • pastisz,
    • teksty literatury i kultury,
    • znane postaci,
    • wydarzenia historyczne,
  • Reklama posuwa się do manipulacji.
  • Ukrywany jest wówczas charakter przekazu lub odwoływanie się do ukrytych pragnień odbiorców.