Szkolnictwo Polski powojennej

  • Odbudowa ze zniszczeń wojennych placówek kulturalnych i oświatowych:
    • w 1944 roku powstał Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (UMCS),
    • po zakończeniu wojny wznowił działalność Katolicki Uniwersytet Lubelski (KUL),
    • założono nowe uniwersytety w:
      • Łodzi,
      • Toruniu,
      • Wrocławiu,
      • Gdańsku,
      • Katowicach.
    • rozpoczęto walkę z analfabetyzmem:
      • w 1949 roku wprowadzono obowiązkową siedmioletnią szkołę podstawową.
    • wprowadzono jednolite pogramy nauczania w szkolnictwie:
      • narzucono metodologię marksistowską w naukach humanistycznych,
      • zlikwidowano szkolnictwo prywatne,
      • wyższe uczelnie utraciły autonomię.
    • w 1949 roku przeprowadzono czystki na uczelniach wyższych i w bibliotekach:
      • na uczelniach rządziły komitety partyjne.
    • w 1961 roku wprowadzono reformę szkolnictwa:
      • ośmioletnie szkoły podstawowe od 1966 roku,
      • szkoła państwowa, świecka, bezpłatna, obowiązkowa do 18 roku życia.
    • w 1973 roku Sejm przyjął projekt ustawy o tzw. dziesięciolatce, po której siedemnastolatek mógł studiować na wyższej uczelni:
      • dziesięciolatka wzorowana na szkolnictwie ZSRR nie weszła w życie,
      • wprowadzono nauczanie w „zerówce”,
      • na wsi zaczęto tworzenie zbiorczych szkół gminnych.
    • w 1981 roku NSZZ „Solidarność” wynegocjował nowe programy nauczania z języka polskiego i historii.