Wartościowanie w języku

  • Wartościowanie to istotny element komunikacji językowej.
  • Ujawnia się w sposobie mówienia i informuje o stosunku mówiącego do świata.
  • Obrazuje poglądy mówiącego.
  • Każdy człowiek posiada rozmaite środki językowe umożliwiające wartościowanie.

  • Te najbardziej wyraziste wiążą się ze słownictwem (leksyką).
  • Rozmówca posługuje się nazwami wartości i ich przeciwieństwami (np. dobro-zło, prawda-kłamstwo).
  • Wiele określeń ma nacechowanie aksjologiczne, inaczej wartościujące (np. wspaniały, piękny, ohydny, nieładny).

  • Ocena rzeczywistości zawarta jest także w budowie słowotwórczej poszczególnych wyrazów.
  • Wiele z nich posiada różnorodne zabarwienie uczuciowe, pozytywne zabarwienie, lekceważące lub ironiczne, wyrażające podziw (np. kotek, kicia, kocisko, chłopina).

  • Ocena wartościująca jest też w związkach frazeologicznych o przenośnym znaczeniu (np. mieć dobrze poukładane w głowie, mieć węża w kieszeni).

  • Wartościowanie może być wyrażone poprzez środki poetyckie, porównań czy metafor  (np. długa ciężka zima przejmowała śmiercionośnym tchnieniem).