Artysta w czasie wojny

  • Kim jest artysta w czasie zagrożenia bytu narodu i człowieczeństwa?
  • Pytanie to stawiano wielokrotnie w okresie II wojny światowej.
  • Pisanie utworów patriotycznych wymaga utożsamienia z narodem, dostosowania środków artystycznych do oczekiwań najszerszego kręgu odbiorców.
  • Niekiedy wymagało to także rezygnacji z własnego „ja”.
  • Artysta pragnie przecież być indywidualnością i właśnie jego niepowtarzalność i oryginalność wypowiedzi stanowi o jego randze.
  • Uważano wówczas, że poezja może mobilizować duchowo, ukazywać wzory poświęcenia i wytyczać wspólne cele.
  • Młodzi twórcy wojenni bardzo często przedstawiali los własnego pokolenia.
  • Uważali sie za straconych, naznaczonych czasami apokalipsy i nieludzką moralnością.
  • Podejrzewali niekiedy, że następne pokolenia odwrócą sie od nich ze wzgardą.
  • Wojenna generacja widzi siebie jako cześć „królestwa zła”, które zapanowało na ziemi.
  • Uważa, że nadejście nowych czasów musi poprzedzić wypełnienie się zła do końca.
  • Bardzo często w wierszach młodego pokolenia pojawiają się (niestety często prawdziwe) przeczucia własnej śmierci.
  • Wiersze są „listami do pozostałych” próbą przedstawienia do końca uczciwie sytuacji egzystencjalnej człowieka w czasie nieludzkim.
  • Po pióro sięgali nie tylko poeci.
  • Spontanicznie powstawały wiersze i piosenki (często anonimowe), będące świadectwem woli walki.
  • Bardzo często nawiązywano do tradycji romantycznej.
  • Twórczość pokolenia wojennego pokazuje ogromną skalę możliwości artystycznych, choć wielu talentom nie dane było rozwinąć się do końca.
  • Utwory stanowią wciąż żywe świadectwo ich rozterk, miłości, poszukiwań i wyboru, za który zapłacili cenę życia.