Kino po 1945 roku

  • Hollywood to „fabryka snów filmowych”, ale sztuka ta rozwinęła się także poza USA.
  • Amerykanie dysponowali ogromnym jak na owe czasy kapitałem inwestycyjnym (ok. 2 miliardy dolarów).
  • Produkowano filmy, zajmowano się dystrybucją i rozpowszechnianiem z wielkim rozmachem.

  • Brytyjski reżyser Alfred Hitchcock (1899-1980) to najwybitniejszy twórca filmów sensacyjnych i kryminalnych XX wieku.
  • Uznano go także za mistrza budowania napięcia, tzw. suspensji, czyli chwilowego zawieszenia akcji w celu podniesienia napięcia.
  • Był przeciwnikiem rozbudowanych dialogów

  • John Huston (1906-1987) to także twórca filmów sensacyjnych i budowania narracji i nastroju.
  • Tworzył także melodramaty gangsterski, będące studium chciwości i moralnego upadku.
  • Ten rodzaj filmów przyniósł mu dwa Oscary („Skarby Sierra Madre”).
  • Sławę zdobył „Sokołem maltańskim” w 1941 roku.
  • Film ten wylansował takich aktorów jak Humphrey Bogart i Sydney Greenstreet.

  • John Ford (1895-1973) to kolejny wybitny reżyser Hollywoodu.
  • Tworzył głównie westerny.
  • Był czterokrotnym laureatem Oscarów („Grona gniewu”, „Miasto bezprawia”, „Człowiek, który zabił Liberty Valance’a”, „jesień Cheyennów”).
  • Uznany został także za patriotycznego kronikarza historii amerykańskich bohaterów.
  • Tworzył swoje dzieła z ogromnym rozmachem.

  • Billy Wilder (1906-2002)  reżyser i scenarzysta urodzony w Suchej Beskidzkiej.
  • Najsłynniejsze jego filmy to „Większy i mniejszy” 1942, „Bulwar Zachodzącego Słońca”, „Świadek oskarżenia””, „Słomiany wdowiec” i „Pół żartem, pół serio”.
  • Film „Pół żartem, pół serio” okrzyknięto kamieniem milowym w rozwoju komedii filmowych.
  • Wildera uznano za ich mistrza.
  • Film „Garsoniera”, uznawany za jego najwybitniejsze dzieło, uhonorowano 5 Oscarami.

  • Tom Hawks (1896-1977) to twórca zarówno komedii, jak i filmów sensacyjnych.
  • Tworzył komedie pomyłek, obrazy wyzwolonych kobiet, bawił sie fabuła i bohaterami.
  • Inteligentny humor łączył z prostymi gagami.
  • W jego filmach bardzo często kobiety górują nad zadowolonymi z siebie mężczyznami.

  • David Lean (1908-1991) to znakomity reżyser brytyjski.
  • Zdobył 27 Oscarów.
  • Tworzył dzieła oparte na klasycznych utworach Dickensa (np. „Oliver Twist”), opowieści o obozach jenieckich (np. „Most na rzece Kwai”).
  • Po mistrzowski operował elementami techniki filmowej.
  • Jego filmy cechuje niepowtarzalna atmosfera.

  • Federico Fellini (1920-1993) włoski reżyser, uznany za najbardziej wpływową osobistość kina europejskiego.
  • Zyskał także tytuł mistrza kina autorskiego.
  • Jego filmy są wytworem bogatej osobowości i wyobraźni twórcy, nadano mu więc tytuł „Mag”.
  • Bohaterowie jego dzieł to postaci nieco groteskowe, samotne dzieci,, karły, niedoceniani artyści czy diwy operowe.
  • Najbardziej znane jego filmy to: „La Strada”, „Osiem i pół”, „Słodkie życie’.

  • Francuscy reżyserzy 6i 6 dziesięciolecia XX wieku związani z  tzw. „nową falą” wprowadzili do europejskiego kina oddecgh awangardy.
  • Przodownikiem był Jean-Luc Godard (1930), zwolennik eksperymentowania w kinie.
  • Był także ostrym krytykiem kina tradycyjnego, gdzie wszystko podporządkowano fabule.
  • Najsłynniejsze dzieła to: „Do utraty tchu”, gdzie główne role zagrali Jean_Paul Belmondo i Jean Seberg.
  • Zdjęcia kręcono w plenerach a dynamiczny montaż stał się wizytówką reżysera.