- Jeden z ciekawszych nurtów współczesnej krytyki literackiej XX wieku.
- Występował we Francji, związany był z rozwojem powojennego piśmiennictwa krytycznoliterackiego nawiązującego do krytyki Gastona Bachelarda (1884-1962).
- Stanowi odmianę „nowej krytyki” realizowanej we Francji po II wojnie światowej.
- Zasadniczym jej wyznacznikiem jest zainteresowanie tematem jako sekwencją najważniejszych motywów powtarzających się w twórczości jakiego autora.
- Jest też jedną z odmian impresjonizmu krytycznoliterackiego, dąży do maksymalnego związania tekstu wypowiedzi krytycznoliterackiej z tekstem będącym przedmiotem interpretacji.
- Tzw. „związek tożsamości” to nawiązanie do realizowanych w ramach „New Criticism” metody „czytania z bliska” .
- Przedstawiciele tego nurtu w krytyce francuskiej programowo posługiwali się esejem jako najlepszą formą zbliżenia języka krytyki do języka literatury.
- Główni reprezentanci to:
- Georges Poulet (1902-1991),
- Jean-Pierre Richard (1922-2019),
- Jean Rousset (1910-2002).