„Stara baśń” Józefa I. Kraszewskiego [tło, motywy przesłanie]

  • Powieść z IX wieku, osnuta na zapisach kronikarskich i legendach o prehistorycznych dziejach narodu polskiego.
  • Opowiada o prasłowiańskich wierzeniach, obyczajach i zmaganiach z wrogami.
  • Wątek historyczny to walka o słowiańską tożsamość z Popielem, będącym narzędziem w rękach germańskich sąsiadów.

  • Przesłanie autora powieści do współczesnych przedstawić można w słowach:

Tak jak Polanie rozprawili się z Popielem,
tak ich potomkowie powinni się zjednoczyć i zbrojnie odpierać
napady niemieckich agresorów wyciągających ręce zza Odry
po ziemie piastowskie

  • Powieść rozpoczyna piękny opis starodawnej puszczy.
  • Wędruje przez nią kupiec Hengo z synkiem, który w rzeczywistości jest szpiegiem niemieckim.
  • Motyw wędrówki Henga poprzez ziemie Polan pozwala autorowi pokazać kraj, jego mieszkańców różnych środowisk.
  • Opis puszczy autor zaczerpnął z „Kroniki” Galla Anonima, a niektóre z podań i legend pochodzą z „Kroniki” Wincentego Kadłubka (np. o Lechu, Kraku i Wandzie).
  • Wraz z wątkiem historycznym, wyborem Piasta i obraniem Gniezna na siedzibę nowego władcy, pojawia się wątek Dziwy, pięknej kapłanki i budzącego się uczucia do odrzuconego wcześniej Domana.

Tło obyczajowe to następujące słowiańskie obrzędy i zwyczaje:

  • obrzęd weselny Mili, córki zduna,
  • obrzęd pogrzebowy (pogrzeb starego Wisza, zabitego przez sługę książęcego, Smerdę),
  • zwyczaj palenia sobótki,
  • porwanie Dziwy przez Domana,
  • wróżby i śpiewki Jaruchy,
  • „święty kamień” i „święty dąb”.