Teatr rewiowy w Anglii

  • Towarzyszyła mu od początku zła reputacja.
  • Za miejsce jego powstania uważało się domy publiczne praz marynarskie tawerny, gdzie zbierało się „szemrane towarzystwo”.
  • za czasów np. królowej Wiktorii, propagującej surowe zasady etyczno-moralne, właściciele domów publicznych rozbudowywali  swoje gmachy, by stworzyć lepsze warunki dla występujących w nich tancerek.
  • Biedni londyńczycy uważali teatr rewiowy za doskonałą rozrywkę.
  • Publiczność podczas takich spektakli włączała się do zabawy z aktorami (razem śpiewano, tańczono i bawiono się).
  • Przedstawienia parodiowały głównie wydarzenia znane widzom (np. ceremonie ślubu, pogrzeby czy pompatyczne życie wyższych sfer społecznych).
  • Parodiowano też ludzi związanych z władzą, a historie młodych ludzi, którzy wpadli w sidła kobiet lekkich obyczajów.
  • Pojawiał się także (zapożyczony z melodramatów) temat rodziny w formie pastiszu (świadomego naśladowania stylu innego twórcy lub innej szkoły, epoki), a tematem przewodnim była bieda.
  • Najwięcej teatrów rewiowych w Londynie w East Endzie, niedaleko portowych doków, w dzielnicy zamieszkałej głownie przez emigrantów i najuboższą ludność miejscową.
  • Wiele rewii powstało w miastach przemysłowych (np. Manchesterze, Glasgow, Liverpoolu).
  • Popularność zyskiwał teatr rewiowy dzięki szczególnej atmosferze, sprzyjającej wspólnej zabawie.
  • Najbardziej znane gwiazdy rewii to: Marie Lloyd, Vesta Tilley, Eugene Stratton, George Robey.
  • Publiczność uwielbiała piosenki rewiowe.
  • Po I wojnie światowej teatr rewiowy przegrał w konkurencji z radiem, później zaś telewizją.