Tendencje artystyczne w XX-leciu międzywojennym

Dadaizm

Awangardowy ruch artystyczny rozwijający się w latach 1916-1924 w Szwajcarii, Francji, Niemczech i USA. Przybrał skrajną koncepcję poetycką, według której materię dzieła winien charakteryzować przypadkowy bezsens. Program dadaistów (“dada” – jest słowem francuskim, którego małe dziecko używa do nazwania zabawki) brzmiał: “Włóżcie słowa do kapelusza, wyciągnijcie na chybił trafił, a otrzymacie poemat dada”.. mieszanka sylab nie przetrwała długo, lecz dadaizm stał się źródłem kierunku w malarstwie, tzw. collages.

Neoklasycyzm

Najmniej rewolucyjna koncepcja nowej poezji. Poeci tego nurtu zdecydowali powrócić do klasyki, np. Paul Valery tworzył filozoficzne aluzje, abstrakcje intelektualne, lecz formę utworów budował według wzorów klasycznych

Nadrealizm

Zaczął się od Apollinaire’a, który głosił, że “człowiek, chcąc naśladować chód – wymyślił koło” i takim właśnie działaniem winna być poezja. Podjęli tę myśl: André Breton, Paul Eluard, Louis Aragon. Zaproponowali poezję złożoną z potoku obrazów, luźnych skojarzeń, których motywacja tkwi w głębszych pokładach psychiki człowieka.

Futuryzm

Nakazywał całkowite odcięcie się od przeszłości, a spojrzenie ku przyszłości (futurus). Za temat poezji obrali sobie futuryści cywilizację miast i technikę. Ich hasło brzmiało: “Ryczący automobil jest piękniejszy niż Nike z Samotraki”.

Głosili, że: wojna to – jedyna higiena świata,  profesorowie, archeolodzy i muzea to gangrena tego świata. Przedstawicielami futuryzmu był Filippo Tommaso Marinetti we Włoszech i Włodzimierz Majakowski w Rosji.

Formizm

Awangardowy kierunek artystyczny ukształtowany w latach 1917-1922 przez grupę plastyków i poetów, do której należeli między innymi: T. Czyżewski, L, Chwistek, S.I. Witkiewicz.

Grupa wydawała pismo “Formiści” i rozwijała program artystyczny, w którym zbiegały się doświadczenia ekspresjonizmu, kubizmu i futuryzmu powiązane z odwołaniami do sztuki średniowiecznej, ludowej i prymitywnej. 

Formiści odrzucali konwencje realizmu i naturalizmu, postulowali poezję, której materiałem jest “rzeczywistość wyobraźni”, kładli nacisk na autonomiczną wartość “formy” rozumianej jako brzmieniowy kształt wypowiedzi.

kręgu programu formizmu powstała teoria “wielości rzeczywistości w sztuce” Chwistka oraz koncepcja “czystej formy” S.I. Witkiewicza.