Wybrane fraszki filozoficzne Jana Kochanowskiego

Fraszki filozoficzne obrazują poglądy pisarza na życie i na własną twórczość.

„Na starość”

  • Podmiot liryczny zwraca się do starości,
  • Wykorzystuje apostrofę „Biedna starości”,
  • Mówi, że wszyscy o niej marzą, chcą by przyszła, a kiedy nadchodzi narzekają,
  • Pomysł fraszki oparł Kochanowski na sprzeczności przedstawionych postaw ludzkich,
  • liczy 2 wersy po 11 zgłosek (sylab).


„Na swoje księgi”

  • Fraszka programowa,
  • Poeta  nie docenia znaczenia swoich dzieł,
  • Wskazuj, skąd czerpie tematy,
  • podkreśla, że źródłem szczęścia jest zwykła ludzka radość,
  • Kompozycja (wiersz ciągły, bez podziału na strofy, wersy ośmiozgłoskowe).

“Do fraszek”

  • Pochwała wartości fraszek, jako utworów wdzięcznych i nieprzepłaconych,
  • Podkreślenie, że tylko pozornie – tematy wydają się błahe i drobne,
  • Twórca ceni je, jako doskonały sposób wypowiedzi poetyckiej,
  • Pojawiają się odniesienia do antyku (Fortuna, labirynt, nić Ariadny, Centaur, Dedal).


“Do Mikołaja Firleja”

  • Obraz twórczej osobowości,
  • Uzasadnienie używania przez poetę  frywolnych słów (“…bo ma być stateczny/ Sam poeta; rym czasem ujdzie i wszeteczny”).

“O żywocie ludzkim”

  • Odbicie stoickiej filozofii,
  • Wypowiedź podmiotu lirycznego w imieniu zbiorowości,
  • Obraz ulotności życia ludzkiego, przemijania ludzkich spraw (młodość, piękno, uroda, fortuna, pieniądze),
  • Budowa (wersy 11-sylabowe (5+6), powtórzenia, paralelizmy (wersy 3 i 4), pointa).

“Ku Muzom”

  • Rodzaj apelu (prośby) do Muz  o pamięć twórczości już po śmierci poety (“…niech ze mną za raz me rymy nie giną / Ale kiedy ja umrę, ony niechaj słyną!”),
  • Wykorzystanie antycznych motywów (Muzy),
  • Zastosowanie paralelizmu składniowego i znaczeniowego (wersy zaczynające się od “jeślim”, “jeśli”).

“Na fraszki”

  • Fraszka zaczyna się pytaniem retorycznym,
  • Lista uciech życia dworskiego (pijaństwo, gry miłości),
  • Przekazanie, że Jan ma ważniejsze zadanie (“Wy tedy, co kto lubi, moi towarzysze, / Pijcie, grajcie, kochajcie – Jan niech fraszki pisze!”),
  • Uniwersalizm fraszki podkreśla 3 os l. poj., w której przemawia podmiot liryczny.


“Na lipę”

  • Fraszka czarnoleska,
  • Uosobiona lipa występuje w funkcji podmiotu lirycznego,
  • Odbiorcą jest strudzony przechodzień,
  • Pochwała idyllicznej natury,
  • Podkreślenie, że życie zgodne z naturą niesie ukojenie, beztroską egzystencję i szczęście (wyraz epikurejskich przekonań poety),
  • Kunsztowna budowa: epitety, porównania.

“Do gór i lasów”

  • Fraszka autotematyczna,
  • Przypomina liryczną biografię,
  • Poeta spogląda na własne życie w chwili osiedlenia się w Czarnolesie,
  • Występuje apostrofa do stron rodzinnych, nawiązanie do poszczególnych etapów życia, nieraz przez pryzmat ironii,
  • Pytania retoryczne powiązane z przeszłością i przyszłością, podkreślenie braku znaczenia wcześniejszych doświadczeń,
  • Pointa w znaczeniu epikurejskim (“Śrebrne w głowie nici, / A ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci”).

“Na dom w Czarnolesie”

  • Rodzina jako najważniejsza wartość w życiu człowieka,
  • Elementy życia szczęśliwego (zdrowie, sumienie czyste, uczciwość, życzliwość, spokojna starość|),
  • Jedyny utwór napisany pięciozgłoskowcem, co podkreśla wyrazisty rytm fraszki,
  • Kontrast zdrowie z pozornymi wartościami przedmiotów martwych (perły, kamienie szlachetne), przemijalnością młodości i urody oraz zaszczytów (dostojeństw i stanowisk).