Kinematografia dwudziestolecia międzywojennego w Europie

Najsilniejsze kinematografie tych czasów to kino francuskie, niemieckie oraz rosyjskie.

FRANCJA

  • kino to miało ambicje społeczne i psychologiczne.
  • Wybitni reżyserzy tego okresu to: Rene Clair (film „Pod dachami Paryża” 1930), Jean Renoir (film „Towarzysze broni” 1937), Marcel Carné (film „Ludzie za mgłą” 1938).
  • Aktorem nr 1 okazał się Jean Gabin (1904-1976), grający w filmach i teatrze, odbiegał urodą od amerykańskich amantów.

NIEMCY

  • Doskonałe dzieła tworzono do chwili dojścia do władzy Hitlera.
  • Potem nastawiono się na propagandę nazizmu.
  • Najciekawszy film tego okresu „Błękitny anioł” z Marleną Dietrich powstał w 1930 roku.
  • Inne znaczące dzieło filmowe to „Opera za trzy grosze” Georga Pabsta z 1931 roku.

ROSJA

  • Realizowano hasło Lenina „Ze wszystkich sztuk najważniejszy jest dla nas film”.
  • Oznaczało to nastawienie się na propagandę komunizmu, najczęściej bardzo naiwną.
  • Dzięki dźwiękowi realizowano tzw. epikę rewolucyjną, powstały filmy „Czapajew” 1935, Aleksander Newski” 1938.
  • Powstawały też inne gatunki, sławę zyskała komedia „Świat się śmieje” 1934, pełna absurdalnego humoru.