Komisja Edukacji Narodowej

  • Momentem wielce istotnym w okresie oświecenia było powołanie Komisji Edukacji Narodowej.
  • Ustanowiona została na sejmie obradującym od 1773 roku.
  • Miało to ogromne znaczenie dla reformy szkolnictwa w Polsce.
  • Pretekstem do powołania tego pierwszego Ministerstwa Oświaty była kasacja (rozwiązanie) zakonu jezuitów w 1773 roku.
  • To ten zakon zajmował się dotychczas  szkolnictwem i posiadał w swych rękach większość polskich szkół.
  • W tej sytuacji należało także zagospodarować ogromne majątki zakonu.
  • Król i jego otoczenie wysunęli propozycję , by środki te przeznaczyć na publiczną edukację.
  • Powołanie KEN nie było wcale dziełem przypadku.
  • Decyzję podjął ten sam Sejm, który zatwierdził I rozbiór Polski.
  • Reformatorzy skupieni wokół króla zdali sobie sprawę, że ostatecznemu upadkowi kraju można zapobiec poprzez głębokie zmiany w świadomości Polaków.
  • Chciano stworzyć nowoczesny naród.
  • Reforma szkół podjęta przez KEN  dotyczyła wszystkich poziomów szkół, od parafialnych do uniwersytetów.
  • Dokonanie KEN to:
    • zreformowanie Akademii Krakowskiej i Wileńskiej,
    • ograniczenie nauki łaciny, wprowadzenie lekcji języka polskiego, historii, moralności i prawa, fizyki, przyrody i geometrii.
  • Za główny cel edukacji przyjęto wykształcenie nowoczesnego obywatela, zwykle szlachcica-ziemianina, który wynosił ze szkoły praktyczną wiedzę , dająca zastosować się w życiu codziennym.
  • W skład KEN wchodzili wybitni działacze polityczni i kulturalni, np.
    • Ignacy Potocki,
    • Adam Kazimierz Czartoryski,
    • Grzegorz Piramowicz.
  • Przeszkodą w pracach Komisji Edukacji Narodowej był brak odpowiednich pomocy naukowych.
  • Powołano w tym celu Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych (1775), które miało przygotować programy nauczania i książki szkolne.
  • Do roku 1792  (II rozbiór Polski) Towarzystwo opracowało ponad 20 nowoczesnych podręczników.