Muzyka modernizmu

  • Modernizm chciał dzieł uniwersalnych, w których zawartość dotyczyła by przeszłości, przyszłości i teraźniejszości, syntezą i analizą wszystkiego, m. in. architektury, malarstwa, muzyki, poezji, epopei, dramatu, religii i filozofii.
  • Nie dziwi więc fakt, że cechą charakterystyczną sztuki przełomu wieków był kompilacją wszystkich dziedzin.
  • Muzyka tamtych czasów wykorzystywała wątki literackie.
  • Starała się „przekładać” język poezji na język dźwięków.
  • Podstawą librett powstających oper były najbardziej popularne wówczas teksty literackie i filozoficzne.
  • W Polsce Karol Szymanowski (1882-1937), członek grupy nazywanej Młoda Polską muzyczną, tworzył pieśni do wierszy najpopularniejszych poetów epoki (m.in. Tetmajera, Kasprowicza czy Micińskiego).
  • Więź muzyki z literaturą oddają doskonale 2 najpopularniejsze gatunki muzyki, czyli opera i poemat symfoniczny.
  • Poemat symfoniczny jest swobodną formą muzyczną, jego budowa odzwierciedla jakąś pozamuzyczną ideę, najczęściej literacką, niekiedy przejętą z plastyki.
  • Kompozytor  starał się głownie odtworzyć nastrój tekstu.
  • Muzyka podobnie jak literatura epoki starała się wyrażać skomplikowane uczucia ludzkie.
  • Odsyłała w głąb siebie do prób zgłębienia tajemnic istnienia.
  • Kompozytorzy ograniczali znaczenie melodii, dotychczas najważniejszego komponentu dzieła literackiego.
  • Poszukiwano nowych efektów brzmieniowych i nowej harmoniki.