Powieść młodopolska

  • W okresie Młodej Polski na nowo odczytano formułę Zoli, który proponował oglądanie swiata „przez pryzmat temperamentu artysty”.
  • Młodopolscy pisarze udzielali jednał innej niż realiści odpowiedzi na pytanie „czym jest rzeczywistość…?”.
  • Realista udzieliłby odpowiedzi, że to szereg faktów istniejących niezależnie od człowieka, które w życiu jednostki powodują określone reakcje.
  • Modernista z pierwszego pytania wywołałby kolejne pytania, np. czyja rzeczywistość?, w jakim momencie przeżywana i przez kogo?
  • To prawda, że powieściach dojrzałych, takich twórców , jak: Prus czy Orzeszkowa, wizja rzeczowości wynika z roli bohatera poznającego świat.
  • Pisarze tamtej generacji dążyli jednak do obiektywizacji opisywanej rzeczywistości, uważali bowiem, że to  powoduje prawdopodobieństwo przedstawianych opisów.
  • Młodopolscy twórcy wiązali opis świata z temperamentem artysty, jego subiektywnym spojrzeniem na rzeczywistość.
  • Zainteresowania twórców koncentrowały się głównie4 na samym fakcie przeżywan9ia zjawisk wokół.
  • Chcieli głęboko wnikać w psychikę swych bohaterów.
  • Wypowiedzi i przeżycia bohatera czynili centralnym głosem powieściowego świata.
  • Znacząca stała się wówczas rola dialogów i monologów wewnętrznych przedstawianych postaci.
  • Ich budowa zakłóca niekiedy ciągłość czasu powieściowego i ciąg przyczynowo-skutkowy.
  • W głosach bohaterów teraźniejszość miesza się  z przeszłością.
  • Pojawiają się wątki, które nigdy nie zostają zakończone.
  • Powieść staje sie niekiedy zespołem luźno powiązanych scen.