Penderecki Krzysztof

Krzysztof Penderecki

(23 listopada 1933, Dębica – 29 marca 2020, Kraków)

Wybitny kompozytor, dyrygent, pedagog.

Wywodzi się z wielokulturowej rodziny.

Rektor krakowskiej Akademii Muzycznej, profesor kompozycji , związany z wieloma uniwersytetami i akademiami muzycznymi mna świecie.

Członek Polskiej Akademii Umiejętności.

Marzenia o wirtuozostwie oparł na skrzypcach (ojciec jego grał na tym instrumencie).

Był założycielem szkolnego zespołu, animatorem  życia muzycznego w Dębicy

W Krakowie studiował naukę kompozycji.

Jest autorem wspaniałych filmowych opraw muzycznych do najbardziej znanych produkcji.

Wybrane kompozycje:

  • „Prośba o wyspy szczęśliwe”, pieśń na głos i fortepian (1957),
  • „Emanacje” na dwie orkiestry smyczkowe (1958-59),
  • „Miniatury” na skrzypce i fortepian (1959),
  • „Wymiary czasu i ciszy” na 40-głosowy chór mieszany, perkusję i smyczki (1959-60),
  • „Tren ‚Ofiarom Hiroszimy’ ” na 52 instrumenty smyczkowe (1959-61),
  • „Fluorescencje” na wielką orkiestrę symfoniczną (1961-62),
  • „Brygada śmierci”, słuchowisko radiowe na głos recytujący i taśmę (1963),
  • „Pasja według św. Łukasza” na 3 głosy solo, recytatora, 3 chóry mieszane, chór chłopięcy i orkiestrę (1963-66),
  • „Najdzielniejszy z rycerzy”, opera dla dzieci w 3 aktach na sopran, tenor, 2 barytony, bas, chór mieszany i orkiestrę (1965),
  • „Uwertura pittsburska” na orkiestrę dętą, perkusję, fortepian i kontrabasy (1967),
  • „Kosmogonia” na 3 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1970)
  • „Diabły z Loudun”, opera w 3 aktach (1968, 2001),
  • „”Preludium” na orkiestrę dętą, perkusję i kontrabasy (1971),
  • „Symfonia nr 1” na wielką orkiestrę symfoniczną (1972-73),
  • „Przebudzenie Jakuba” na orkiestrę symfoniczną (1974),
  • „Raj utracony”, sacra rappresentazione w 2 częściach (1976-78),
  • „Adagietto z ‚Raju utraconego’ ” [wersja I] na orkiestrę symfoniczną (1979),
  • „Symfonia nr 2 ‚Wigilijna’ ” na orkiestrę symfoniczną (1979-80),
  • „Polskie Requiem” na 4 głosy solowe, 2 chóry mieszane i orkiestrę (1980-2005),
  • „Czarna maska” („Die schwarze Maske”), opera w jednym akcie (1984-86),
  • „Ubu król”, opera buffa w 2 aktach z prologiem i epilogiem (1990-91)
  • „Trio smyczkowe” na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1990-91),
  • „Kwartet na klarnet i trio smyczkowe” (1993),
  • „Siedem Bram Jerozolimy” na 5 solistów, recytatora, 3 chóry mieszane i orkiestrę (1996),
  • „Hymn do świętego Daniela” na chór mieszany i orkiestrę (1997),
  • „Hymn do świętego Wojciecha” na chór mieszany i orkiestrę (1997),
  • „Benedictus” na chór żeński a cappella (2002),
  • Muzyka do filmu „Katyń” w reż. Andrzeja Wajdy (2007)
  • ”Kadisz” (2009),
  • ”Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii” na sopran, mezzosopran, baryton, chór i orkiestrę (2011),
  • „Concertino” na trąbkę i orkiestrę (2015),
  • Symfonia nr 6 „Pieśni chińskie” na baryton, orkiestrę symfoniczną i erhu (2017),
  • Lacrimosa nr 2 na sopran, chór żeński i orkiestrę kameralną (2018),
  • „Fanfara dla Niepodległej” na orkiestrę symfoniczną (2019).